Als ondernemer of ZZP’ers krijg je zo nu en dan te maken met wanbetalers. Dit is misschien wel een van de grootste nadelen en risico’s aan het zijn van een eigen ondernemer of ZZP’ers. Als klanten of opdrachtgevers je facturen niet betalen, kan dat ernstige gevolgen voor jou hebben. Je kan daardoor financieel in de problemen komen en dat is helemaal niet de bedoeling. Als het zo is dat ene factuur niet betaald wordt, moet je er natuurlijk zo snel mogelijk achteraangaan. Maar hoe doe je dat? En hoe pak je dit allemaal aan? Wij vertellen het vandaag!

Een goede factuur

Allereerst is het belangrijk dat je een goede factuur opstelt. Om zeker te weten dat je jezelf niets gaat verwijten, is het belangrijk dat je een goede factuur opstelt. Er zijn een aantal voorwaarden waar je factuur aan moet voldoen. De eerste voorwaarden is dat je altijd de volledige bedrijfsgegevens moet vermelden. Dit zijn bijvoorbeeld je kvk gegevens, je btw-nummer, etc. Ook de factuurdatum en de betalingstermijn zijn ontzettend belangrijk om duidelijk aan te geven op je factuur. Als iemand je factuur niet betaald, kan je terugkijken naar de opgestelde factuur. Als je ziet dat je factuur aan alle voorwaarden voldoet, kan je dit jezelf dus niet kwalijk nemen.

Herinneren

Het is erg belangrijk dat je begint met de desbetreffende persoon herinneringen te sturen. Wanneer je er zeker van bent dat je een correcte factuur hebt gestuurd en de factuurdatum en de betalingstermijn erop staan, begin je met herinneringen. Als er geen deadline op de factuur staat, is het natuurlijk nogal vreemd als je gelijk begint met herinneringen sturen die erop neerkomen dat de klant gelijk moet betalen. Maar een vriendelijke herinnering kan natuurlijk nooit kwaad. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er door bepaalde omstandigheden vergeten wordt om te betalen. Daarom is het belangrijk dat je het vriendelijk en mild brengt door middel van herinneringen.

Telefonisch contact

Het versturen van een herinnering is natuurlijk niet erg direct. Een herinnering kan alsnog genegeerd worden zonder dat je dat door hebt. Daarom kan je altijd ervoor kiezen om de desbetreffende persoon te bellen. Telefonisch contact is een stuk persoonlijker en zorgt voor en veel snellere reactie dan een email. Zo hoef je niet te wachten op een antwoord via de email, maar kan je het gelijk via de telefoon horen! Je kan er ook altijd nog voor kiezen om te vragen naar de reden van de late betaling.