De explosieve groei van eSports

In 2019 wordt geschat dat meer dan een miljard mensen op de aarde bekend zijn met het begrip eSports. Voor de enkeling in Nederland die er niet van gehoord heeft, het gaat om professionele competities in verschillende computerspellen. En met professioneel is geen woord overdreven, want er zijn honderden miljoenen, en binnenkort miljarden euro’s gemoeid met de eSports-business. Maar goed, in de de laatste vier jaar is de interesse in professional gaming dus bijzonder snel gestegen, want in 2015 wisten slechts ongeveer een miljoen mensen van het bestaan van eSports competities. Sindsdien kun je veel makkelijker een game pc samenstellen, en ook stukken goedkoper. Maar wanneer is dit ontstaan, en wat zijn de belangrijkste mijlpalen vóór 2010 geweest?

Voordat het eSports heet

Al in de jaren ’70 en ’80 zijn er zeer kleinschalige toernooien gehouden, vaak alleen voor de prestige. In de laatstgenoemde periode is een bedrijf genaamd Twin Galaxies opgericht. Het richtte zich op publiceren van high scores en wereldrecords behaald in games. Deze statistieken werden onder andere in het Guinness Book of World Records geplaatst. Dit was allemaal nog voordat het internet een dienst voor consumenten is geworden. In de jaren negentig veranderde dat, en mensen konden thuis via het internet spelletjes spelen. Tegelijkertijd begonnen games met het bijhouden van een globale highscore, dus van alle spelers die online spelen. In tegenstelling tot bij Twin Galaxies hoefden records niet meer opgenomen en opgestuurd te worden, dus de drempel om mee te doen aan competities werd steeds lager. Door het internet werd een spel genaamd Quake immens populair. In 1997 vond een toernooi plaats wat wordt gezien als het eerste echte eSports toernooi, ook al heette het nog niet zo. De winnaar kreeg als prijs een echte Ferarri, dus het was inderdaad vrij serieus.

De jaren 2000

Gezien het success van de Quake toernooien wilden meer game developers eigenaar zijn van een populair competitief spel. Starcraft is het spel dat de jaren 2000 heeft gedomineerd als het om eSports gaat. Zeer populair in Korea waren de Starcraft toernooien, en dit spel heeft misschien wel de grootste stap gezet. Er werden volledige competities gemaakt door een nieuw bedrijf genaamd Major League Gaming. Een opvolger van Starcraft is uiteindelijk aangepast tot een spel genaamd Defense of the Ancients, ook wel DotA genoemd. DotA heeft jarenlang het record opnieuw en opnieuw verbroken van grootste prijzenpot, tot wel 20 miljoen dollar voor het wereldkampioenschap. Ook is DotA de eerste Mulitplayer Online Battle Arena, ofwel MOBA. Dit is een genre van spellen, waar ook het in Nederland meer bekende League of Legends valt.

Intussen is de eSports dus een markt die meer dan een miljard euro waard is. En dan zitten we nog aan het begin van de eSports groei, dus wie weet zien wij binnenkort wel gewoon bij FOX of Ziggo sports een wedstrijd League of Legends of een potje Fortnite!