wat doet een online marketeer

Een online marketeer is iemand die als functie heeft het ‘aan de man brengen’ van een online product of dienst. Dat wil dus zeggen: een product of dienst op het internet. We hebben het hierbij over alle acties die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te stimuleren. Een andere term voor de online marketeer digital is marketeer of internet marketeer. Omdat de taken van een online marketeer erg breed zijn, zitten er onderling tussen online marketeers vaak grote verschillen.

Taken van de online marketeer

Een online marketeer kun je vinden binnen veel uiteenlopende soorten bedrijven. Van een zorginstelling tot een online marketing bureau. De belangrijkste gebieden waarin een online marketeer werkzaam is, zijn de volgende:

  • Online strategie
  • Analyseren en rapporteren
  • SEO of zoekmachine optimalisatie
  • SEA of zoekmachine advertenties
  • E-mail marketing
  • Marketing automation
  • Social media marketing
  • Contentmarketing
  • Content management
  • Conversie-optimalisatie
  • Customer Relationship Management
  • E-commerce

Voor- en achterkant

Een online marketeer kan zich dus zowel aan de voorkant als aan de achterkant van een bedrijf bevinden. Met bijvoorbeeld analyses en rapportages, content management en website structuur zorgt een online marketeer ervoor dat online functies zo goed mogelijk functioneren zonder dat de gebruiker/doelgroep dit actief doorheeft. Met taken zoals social media management, e-mail marketing en CRM treed je als online marketeer echt actief naar voren. Zo kunnen veel verschillende online marketeers dus over veel verschillende soorten disciplines beschikken.

Er is niet één soort online marketeer

De functie van een online marketeer is dus zó breed en veelomvattend, dat het nagenoeg onmogelijk is om één online marketeer te hebben die van alle markten thuis is. Veel online marketeers zijn dan ook gespecialiseerd in één van de eerder genoemde disciplines. Veel bedrijven hebben dan ook meerdere online marketeers in dienst die allemaal hun eigen specialismen hebben.

Aan de slag als online marketeer

Lijkt werken als online marketeer je wel wat? In principe hoef je geen opleiding te volgen om als online marketeer te kunnen werken. Een opleiding volgen zoals Communicatie op HBO niveau of Communicatiewetenschap op WO niveau, helpt natuurlijk wel enorm. Het is hierbij vooral belangrijk om na te denken wat je interessant vindt en waar je je in wil specialiseren. Zo onderscheid je jezelf van de rest, doe je datgene wat je ook echt leuk vindt en maak je van jezelf een onmisbare schakel in elk bedrijf!

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Houd dan vooral onsblog in de gaten!